YouTube ogłosił wprowadzenie nowej funkcji w swoim Creator Studio. Twórcy materiałów, publikowanych na swoich kontach będą musieli oznaczyć, czy AI nie pomagało w tworzeniu contentu.
YouTube reaguje na efekty generatywnej sztucznej inteligencji. Co i rusz widzimy obrazy, teksty, czy wideo wygenerowane przez narzędzia AI. Firma wymaga teraz od twórców, aby informowali oni odbiorców, gdy film będzie zawierał treści, które można łatwo pomylić z prawdziwą osobą, miejscem, lub zdarzeniem. Mówiąc wprost: mowa o materiałach utworzonych lub zmodyfikowanych przy użyciu generatywnej sztucznej inteligencji.
YouTube wprowadza etykiety, informujące o użytej sztucznej inteligencji w wideo
YouTube już w listopadzie informował, że planuje wprowadzić taką opcję. Słowa i swoich ustaleń dotrzymał. Pojawią się jako etykiety w rozszerzonym opisie lub z przodu odtwarzacza wideo.
Twórcy nie muszą ujawniać treści, które są wyraźnie nierealne, animowane, zawierają efekty specjalne lub wykorzystały generatywną sztuczną inteligencję do pomocy produkcyjnej. Na oficjalnym blogu YouTube’a pojawiły się przykłady, kiedy należy stosować oznaczenia.
Jakie treści AI trzeba oznaczać na YouTube?
- Korzystając z podobieństwa realistycznej osoby: Cyfrowo zmieniająca treść, aby zastąpić twarz jednej osoby drugą lub syntetycznie generująca głos osoby do narracji filmu.
- Zmiana materiału z prawdziwych wydarzeń lub miejsc: Na przykład sprawiając wrażenie, jakby prawdziwy budynek się zapalił, lub zmieniając prawdziwy pejzaż miejski, aby wyglądał inaczej niż w rzeczywistości.
- Generowanie realistycznych scen: Pokazywanie realistycznego przedstawienia fikcyjnych ważnych wydarzeń, takich jak tornado zmierzające w kierunku prawdziwego miasta.
Jakich treści AI nie trzeba oznaczać na YouTube?
YouTube zdaje sobie sprawę z tego, że twórcy będą musieli się zastanowić, co musi być oznaczane lub też nie. Na dobrą sprawę większość filmów na platformie zawiera – chociaż śladowe – elementy AI. Na blogu pojawiły się również przykłady, kiedy oznaczenie nie musi być zastosowane:
- Wyraźnie nierealne treści, takie jak animacja lub ktoś jeżdżący na jednorożcu przez fantastyczny świat
- Filtry do regulacji kolorów lub oświetlenia
- Efekty specjalne, takie jak rozmycie tła lub efekty vintage
- Filtry urody lub inne ulepszenia wizualne
Dłuższa lista przykładów znajduje się w Centrum pomocy YouTube. W przypadku większości filmów etykieta pojawi się w rozszerzonym opisie, ale w przypadku materiałów poruszających bardziej wrażliwe tematy – takie jak zdrowie, aktualności – będzie ona wyróżniona na samym materiale.
Żródło: YouTube,
Zdjęcie wyróżniające wygenerowane przez AI Image Gen w aplikacji Canva